Strategie budowania marki online: media społecznościowe

Posiadanie rozpoznawalnej marki to jedno z podstaw sukcesu biznesu. Strategie, mające na celu budowanie marki, obejmują różne sposoby zaprezentowania naszych zasobów, usług i produktów. Jednym z elementów jest wykorzystanie social mediów. Dlaczego? Jak łatwo zauważyć, media społecznościowe to jedno z najprężniej rozwijących się składowych świata wirtualnego. Firmy, które nie posiadają przynajmniej jednego konta na social mediach mogą docierać do mniejszej liczby potencjalnych klientów – ale nie jest to regułą.

Przeciętnie użytkownik spędza dziennie ponad 2 godziny na social mediach, więc szkoda nie wykorzystać tego na pokazanie się budowanie swojej marki właśnie w mediach społecznościowych. W przeciwieństwie do stron domowych organizacji tu wiele się dzieje – jest ciągła interakcja z innymi użytkownikami, częściej pojawiają się nowe treści. Jest także różnorodność przekazu, od tekstów pisanych poprzez filmy po transmisje na żywo. Media społecznościowe dają wiele możliwości, m.in.:

  • zwiększają widoczność naszej firmy w cyberświecie,
  • dzięki interesującym treściom możemy przyciągnąć i utrzymać nowych użytkowników oraz wzbudzić ich zainteresowanie i zaangażowanie,
  • możliwość komentowania pozwala na interakcję z użytkownikami, co pozwala na zbudowanie społeczności wokół marki,
  • dzięki obserwacji zachowań użytkowników jesteśmy w stanie szybko dostosować się do zmian i ich potrzeb.

Aby w pełni wykorzystać potenacjał, jaki niosą ze sobą media społecznościowe, warto zwrócić uwagę na:

1. Rodzaj platformy społecznościowej

Należy pamiętać, że różne platformy rządzą się swoimi prawami i na każdej z nich sprawdzają się inne formy prezentacji. Przykładowo YouTube jest idealny do publikacji dłuższych filmów, na których zaprezentujemy np. zastosowanie naszych produktów, przedstawimy nasze usługi, interesujące treści, które pokażą, czym się zajmujemy i jaka jest myśl przewodnia naszego biznesu. Instagram fantastycznie sprawdza się przy publikacji zdjęć, krótkich rolek, na których przekażemy np. ważne informacje, rabaty na produkty. Z kolei Facebook pozwala na prezentację zarówno dłuższch treści, jak i filmów.

2. Regularność publikacji

Jest większa szansa, że użytkownicy, który trafią na nasze profile na social mediach pozostaną z nami, jeśli będziemy publikować posty regularnie. Istotne jest także, by były one interesujące, inspirujace i pomocne. Pozwoli to na utrzymanie zainteresowania i zaangażowania obserwujacych.

3. Hasztagi

Wydaje się, że jest to mało istotne. Nic bardziej mylnego. Używanie odpowiednich hasztagów, które odzwierciedlają to, o czym mówią publikowane przez Ciebie treści sprawią, że znajdzie je większa liczba użytkowników.

4. Spójność

Musimy pamiętać, że aby nasza firma była rozpoznawialna, ważna jest spójność w wykorzystanych przez nas kolorach czy logo marki. Oznacza to, że na każdej platformie, na której publikujemy powinniśmy zawrzeć charakteryzujące nas kolory i logo. To spowoduje, że nasze logo się „opatrzy” i stanie się rozpoznawalne. Ponadto jednolitość kolorystyczna również będzie kojarzyć się z naszą organizacją.

5. Interakcje z użytkownikami

Jest to bardzo istotny element. Reagowanie na komentarze i odpowiadanie na pojawiające się pytania pokaże nas jako markę, która jest zainteresowana potrzebami odbiorców i zbliży nas do użytkowników. Także pojawiający się hejt jest doskonałą okazją do zaprezentowania się jako osobę/firmę profesjonlaną. W jaki sposób? Jeśli na tego typu komentarze i zaczepki będziesz odpowiadać w sposób spokojny i profesjonalny, to zaczniesz być postrzegana jako ktoś, to konstruktywnie potrafi rozwiązywać pojawiające się problemy.

6. Reklamę

Portale społecznościowe umożliwiają wykorzystanie mechanizmu reklam. Jest możliwe dopasowanie ich do Twojej grupy docelowej i ich potrzeb. Jednak pamiętaj, żeby nie była on zbyt nachalna, bo spowoduje to odwrotny skutek.

7. Strategię

To podstawa. Opracowanie strategii, która zostanie wykorzystana w social mediach musi być zgodna z misją, celem i wartościami Twojej organizacji.

8. Analizę

Po wdrożeniu strategii, publikacji treści itp. śledź wyniki i analizuj to, co się zmienia. Dzięki temu zauważysz, co cieszy się większym powodzeniem, a z czego należe zrezygnować lub zmienić.

Media społecznościowe to potężne narzędzie, które pozwala na zbudowanie silnej, a przede wszystkim rozpoznawalnej marki. Nie jest to proces łatwy i szybki, ale opłaca się poświęcić czas i energię na opracowanie strategii, wybór platformy, publikację wartościowych treści czy kontaktu z użytkownikami. Stworzenie wiarygodnej i rzetelnej marki wymaga od nas cierpliwości i bycia autentycznym w tym co robimy, ale efekt jest wart tego wysiłku.

Zdjęcie: Adem AY on Unsplash


Budowanie marki osobistej i rozwój małych biznesów w wirtualnym świecie

Budowanie autentycznej marki osobistej


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych
Rozwój sektorów kreatywnych