Jak przestać marzyć o biznesie i zacząć działać

Jakby to było zyskać więcej niezależności? Być panią swojego czasu? Własną szefową? Jakby to było zarabiać na tym, co naprawdę kochasz robić? Realizować ważne dla Ciebie wartości. Jak to wpłynęłoby na Ciebie? Jakie zmiany przyniosłoby dla Twoich bliskich?  

Jeśli w Twojej głowie kiełkuje pomysł wkroczenia na nową, bardziej zgodną z Tobą ścieżkę zawodową, zapraszam Cię do lektury, abyś mogła dać uwagę temu tematowi i tym samym rzucić nowe światło na coś, o czym być może od dawna marzysz.

W artykule pojawią się ważne pytania. Zachęcam Cię do sporządzenia notatek, jeśli czujesz, że będzie to dla Ciebie pomocne.

Czym chcesz się zajmować i kto może z tego skorzystać?

Nazwij możliwie najbardziej precyzyjnie, czym chcesz się zająć, w taki sposób, aby było to jasne i zrozumiałe dla zainteresowanych. Zastanów się:

  • jakie korzyści może dać innym współpraca z Tobą?
  • na jakie problemy swoich klientów masz lekarstwo?
  • jakie problemy możesz pomóc rozwiązać? 

Wypisz ich jak najwięcej. Przyjrzyj się korzyściom i problemom. Następnie zastanów się, gdzie możesz spotkać takie osoby, w jaki sposób do nich docierać?

Sprawdź, co Cię blokuje?

Zadaj sobie pytanie, czego Ci potrzeba, żeby zamienić swoje marzenie w działanie.

Być może są to ograniczenia finansowe? Jeśli tak, zastanów się, jakie są możliwe sposoby pozyskania środków. Jeśli nie masz pomysłu, znajdź osoby, które mogą Cię wesprzeć w tym obszarze.

Dużo częściej występującym ograniczeniem bywają lęki i negatywne przekonania.

„Nie wiem, czy sobie poradzę z prowadzeniem własnego biznesu”,  „Co, jeśli się nie uda?”, „Co jeśli nie znajdę klientów?”, „Mam taką dobrą posadę. Rodzina pomyśli, że to niedorzeczny pomysł…”

Zapisz na kartce wszystkie obawy. Odpowiedz sobie pytanie: Co najgorszego może się stać, jeśli… [Twoja obawa]?

Podczas moich sesji coachingowych, to pytanie bardzo często pokazuje, że nasze lęki bywają irracjonalne. Coaching jest jedną z metod oswajania lęków i budowania wspierających przekonań.

Stwórz także strategię radzenia sobie z każdą z tych obaw, np. jeśli martwisz się o pozyskiwanie klientów, stwórz mapę sposobów ich pozyskiwania. Zainspiruj się innymi biznesami, zdobywaj wiedzę w sieci, w książkach.

Przyjrzyj się swoim zasobom

Pomyśl, co już masz. Twoje zasoby, to zarówno dobra materialne, jak i  intelektualne. Sprawdź:

  • które z Twoich umiejętności będą pomocne w rozwijaniu biznesu,
  • jakie są Twoje talenty, mocne strony,
  • co Cię wyróżnia,
  • co jest Twoją wizytówką.

Zapisz te wszystkie dobra. Nie ograniczaj się. Jestem przekonana, że masz w sobie dużo więcej zasobów, niż myślisz. Wypisz ich co najmniej 20. Jeśli przychodzi Ci to z trudnością, zapytaj swoich współpracowników, przyjaciół, bliskich, w czym jesteś naprawdę dobra.

Kiedy już stworzysz taką listę, skonfrontuj ją z listą z obawami. Jak to teraz czujesz? Czy Twoje lęki pozostały w tych samych rozmiarach, czy może wydają się mniejsze?

Stwórz strategię

Zbuduj strategię działania, zaczynając od analizy rynku. Przyjrzyj się podobnym biznesom, przy okazji skupiając się na najlepszych praktykach, którymi możesz się zainspirować.

Określ formę, miejsce działalności, sposoby działania, finansowania, pozyskiwania klientów. Zadbaj o rzetelną wycenę swojej pracy. Pamiętaj, że poczucie godnego wynagrodzenia będzie wspierało jakość wykonywanej przez Ciebie pracy. Zastanów się, jakie formy wsparcia z zewnątrz będą dla Ciebie wspierające. Część zadań warto powierzyć ekspertom, aby móc jak najlepiej skupić się na tym, w czym ekspertkom jesteś Ty.

Ustal duże cele, ale realizuj je metodą małych kroków. To trochę jak ze wspinaniem się po drabinie. Im mniejsze odległości między szczebelkami, tym łatwiej będzie Ci się wspinać wyżej. Zbyt ambitne zadania, mogą okazać się trudne do przeskoczenia i osłabić Twoją motywację do dalszego działania. Planuj więc, mierząc siły na zamiary.  

Perfekcyjne nie istnieje

Odpuść perfekcjonizm – działaj tu i teraz, zamiast czekać na idealne warunki. Daj sobie przestrzeń do popełniania błędów. To naturalny element nauki i doskonalenia. Każdy je popełnia. Przypomnij sobie, jakie lekcje wyciągnęłaś z dotychczas popełnionych błędów.

Pokaż się Światu

Bądź dumna z tego, co robisz! Nie miej skrupułów, żeby się tym chwalić. Social media to dobre miejsce na marketing, ale nic tak nie przekona Twoich klientów do Ciebie, jak spotkania na żywo. Bywaj w miejscach, które skupiają Twoją grupę docelową. Jakie to mogą być miejsca? Wypisz je.

Wyciągaj wnioski

Proś o informację zwrotną swoich klientów, współpracowników. Wykorzystaj dobre słowa do budowania zaufania do swojej marki osobistej. Jeśli pojawi się krytyka, przyjmij ją z równie dużą otwartością, ponieważ może wskazać Ci obszary, nad którymi warto popracować. Zauważ, że popełniane przez nas błędy są doskonałą lekcją.

Znajdź balans

W rozwijaniu własnego biznesu łatwo jest zatracić granicę między życiem prywatnym a zawodowym. Miej świadomość, jak wielkie znaczenie dla jakości Twojego biznesu ma Twój odpoczynek od niego.

Zaplanuj, jaką część czasu chcesz poświęcać pracy, rodzinie, pasjom, rozwojowi i innym, ważnym dla Ciebie sferom życia. Możesz to sobie rozrysować za pomocą koła (diagramu).

Poszukaj wsparcia w osiąganiu celu

To naturalne, że są momenty, w których jesteśmy  gotowi do działania na 150%, a później przychodzą chwile zwątpienia, powracają negatywne myśli, czujemy spadek motywacji. Przygotuj się na to. Znajdź swoje sposoby na radzenie sobie z takimi sytuacjami. Mogą to być wspierające afirmacje lub rozmowa z kimś, kto podniesie Cię na duchu.

Praktykowaną przeze mnie ścieżką wspierania, motywacji i budowania strategii osiągania celu są sesje coachingu, do których serdecznie Cię zapraszam, jeśli czujesz, że pomoże Ci to ruszyć naprzód.

Walt Disney mawiał i udowadniał, że „jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”. Uwierz w to całym sercem i odważ się zrobić ten pierwszy krok. Zaczynaj każdy dzień od pozytywnych intencji związanych z rozwojem własnego biznesu. Jeśli zaprosisz otwartość do swojego umysłu, szybko dostrzeżesz, jak wiele jest możliwości na wyciągnięcie ręki. Wykorzystaj je na własną korzyść.

Uśmiechnięte kobiety siedzące na biurku i opierające się wzajemnie plecami

Zdjęcia autorskie


Zobacz także:

Działalność nierejestrowana – sprawdź swój pomysł na biznes