Jak otworzyć sklep internetowy? Poradnik e-commerce w pigułce

Wszyscy chętnie robimy zakupy w sklepach online. Wystarczy skorzystać z laptopa albo wyświetlić stronę sklepu na smartfonie. Wybrać produkt, zapłacić i czekać na dostawę. Handel internetowy nieustannie się rozwija i jest świetnym pomysłem na biznes. Warunkiem sukcesu są dobre produkty, przejrzysta, dobrze zrobiona strona sklepu i skuteczny marketing. Jak otworzyć sklep internetowy? Jakie elementy powinny znaleźć się na stronie internetowej sklepu? Podpowiadamy.

Sklep internetowy możesz prowadzić po godzinach etatowych i traktować go jako dodatkowe źródło przychodu. Masz wtedy ubezpieczenie w ZUS-ie z zakładu pracy, a jako właścicielka sklepu, odprowadzasz dodatkowo składkę zdrowotną. Sklep internetowy to też sposób na rozwój sklepu stacjonarnego albo zakładu produkcyjnego lub usługowego. Na przykład pracownia krawiecka, współpracująca z siecią butików stacjonarnych, sprzedaje dodatkowo swoje produkty w sieci.

Wiele pań pasjonuje się rękodziełem. Prowadzą blogi, na których prezentują swoje wyroby, a do sprzedaży wykorzystują zwykle social media. Warto wtedy dodać na stronę z blogiem wtyczkę WooCommerce i podstrony z zamówieniem, koszykiem i płatnościami. Tu ważna uwaga – działalność musi być zarejestrowana, aby można było skonfigurować automatyczne płatności.

Wiele sklepów funkcjonuje jako samodzielne działalności i główne źródło utrzymania właścicieli. W tym przypadku trzeba zainwestować w dobre oprogramowanie, sprawną obsługę zamówień i zwrotów, a także w zakup towarów i miejsce na magazynowanie. Potrzebny jest też skuteczny marketing. Niezależnie od modelu biznesowego podstawą sukcesu w handlu są bardzo dobre produkty i dobrze opisana oferta skierowana do właściwej grupy docelowej.

Od pomysłu na produkty, źródła pozyskania produktów do sprzedaży i ustalenia modelu handlu. Możesz sprzedawać swoje produkty, np. rękodzieło, świece zapachowe, kosmetyki naturalne. Gospodarstwa rolne, zwłaszcza ekologiczne czy ze specjalistycznych gałęzi, mogą sprzedawać np. miody z własnej pasieki, przetwory spożywcze, sadzonki roślin ogrodowych i uprawnych itp. Inny model to handel produktami zakupionymi od producenta lub z hurtowni, często też od dostawców z krajów azjatyckich. Tu konieczny będzie magazyn oraz inwestycja w zatowarowanie.

Popularnym modelem biznesowym w handlu elektronicznym jest dropshipping. Polega on na sprzedawaniu towarów i wysyłce bezpośrednio z hurtowni do klientów. Właściciel sklepu zajmuje się głównie obsługą zamówień i zwrotów.

Z kolei właściciele biznesów online sprzedają produkty cyfrowe, głównie kursy internetowe w różnych formach, poradniki w formie e-booków, konsultacje i mentoringi. W tym przypadku także niepotrzebny jest magazyn. Odpadają też koszty wysyłki i konfiguracja sposobów wysyłki.

Zastanawiasz się, jak otworzyć sklep internetowy? Nazwy oprogramowania brzmią dla Ciebie obco? Zasadniczy podział platform do e-commerce wygląda następująco:

  • platformy Open Source – z otwartym kodem źródłowym, darmowe (z możliwością dokupienia wtyczek i rozszerzeń), dość łatwe w obsłudze, ale konfiguracja wymaga wiedzy technicznej lub zatrudnienia webmastera,
  • platformy abonamentowe SaaS (Software as a Service) – w ramach miesięcznej opłaty dostajesz domenę, hosting i oprogramowanie sklepu, a w niektórych pakietach też pomoc developera. Wadą jest brak dostępu otwartego do kodu źródłowego,
  • platformy dedykowane – tworzone przez programistów na zlecenie właściciela sklepu. To najdroższe rozwiązanie, bardzo spersonalizowane. Dobry programista stworzy dowolne rozwiązania i funkcjonalności, ale zdarzają się przypadki, kiedy kiepski i skomplikowany kod z czasem spowalnia czy wręcz blokuje działanie platformy, a wtedy inni specjaliści nie chcą czy nie potrafią naprawić awarii.

Wybór oprogramowania zależy od ilości produktów, przewidywanego ruchu na stronie i potrzebnych funkcjonalności, a także umiejętności osób, które będą obsługiwały stronę. Niektóre platformy są proste, intuicyjne w obsłudze, a przy tym sklep można szybko uruchomić. Inne wymagają ingerencji programisty i grafika, nie tylko przy konfiguracji, ale też często przy obsłudze.

Wszystkie podane niżej platformy mają swoje zalety i wady, a przy tym różne opinie w środowisku e-commerce. Możliwości wyboru oprogramowania jest sporo, a najpopularniejsze, to:

  • WordPress z wtyczką WooCommerce – sprawdzi się do mniejszych i średniej wielkości sklepów, jest prosty, intuicyjny w obsłudze i stosunkowo tani, płaci się za domenę, hosting, certyfikat SSL, a potem raz w roku za odnowienie;
  • Platforma Shoper – polecana dla sklepów do 1000 produktów, łatwa w obsłudze, ale trzeba płacić miesięczny abonament;
  • PrestaShop – bezpłatna platforma, sprawdzi się w przypadku dużych sklepów, także w sprzedaży za granicę. Aby sprawnie działała, trzeba ją skonfigurować z płatnymi rozszerzeniami. Ponadto budowa strony ze sklepem trwa dość długo i wymaga zaangażowania webdevelopera ze znajomością HTML, CSS i JS;
  • Magento – platforma open source, oferuje zaawansowane rozwiązania do dużych sklepów, wymaga drogiego i szybkiego hostingu, nie sprawdza się do prowadzenia bloga firmowego. Zwykle zakłada się go oddzielnie na platformie WordPress lub rezygnuje z prowadzenia;
  • Joomla – darmowa platforma i CMS Joomla z otwartym kodem, zapłacić trzeba za serwer i domenę, ale stworzenie sklepu wymaga też zaangażowania programisty.

Podstawą jest przejrzysta strona i łatwy proces zakupów. Na głównej stronie tworzy się rozbudowane menu z podziałem produktów na kategorie, a niekiedy całą sekcję z podlinkowanymi kategoriami. Warto też wgrać baner z bestsellerami i produktami w promocyjnych cenach. Jeśli chodzi o tekst na głównej stronie, to wystarczy rozbudowany akapit, przedstawiający zalety produktów, ale z odniesieniem do tego, jakie korzyści odniesie klient po ich zakupieniu. Warto też dodać wezwanie CTA oraz sekcję z opiniami klientów.

Aby był ruch na stronie, a sklep przynosił zyski, niezbędne są:

  • prosta ścieżka zakupu, czyli przejrzysta nawigacja między podstronami, na stronie zamówienia, koszyka i płatności;
  • kilka opcji dostawy, możliwie niskie koszty wysyłki, w tym darmowa wysyłka;
  • intuicyjne płatności online, w tym skonfigurowanie przelewów online, kart płatniczych, płatności BLIKIEM, a także za pobraniem;
  • możliwość zrobienia zakupów bez zakładania konta, logowanie za pomocą konta Google i Facebooka;
  • szybka i pozytywna obsługa zwrotów i reklamacji;
  • ładne zdjęcia produktów i opisy językiem korzyści, zgodnie z zasadą cecha-zaleta-korzyść.

Narzędzia, które pomogą Ci zdobyć klientów i wypromować sklep, to:

  • newsletter z leadem rabatu na pierwsze zakupy,
  • mailing z wysyłką wiadomości na temat nowych produktów, rabatów i wyprzedaży,
  • blog z wpisami, opisującymi kategorie, produkty i linkami bezpośrednio do produktów w sklepie, wpisy należy tworzyć w oparciu o frazy kluczowe,
  • staranne opisy kategorii zoptymalizowane pod SEO,
  • zewnętrzne artykuły sponsorowane z linkami do strony sklepu,
  • social media sklepu z regularnymi postami, grafiką i rolkami,
  • dodanie produktów do porównywarek cenowych,
  • Google Tag Manager z podpiętą analityką,
  • reklamy w Google Ads, reklamy retargetingowe, mailing do klientów, którzy porzucili koszyk zakupów.

Prócz polityki prywatności i informacji o plikach cookie  – ciasteczkach (z możliwością wyboru własnych ustawień), które obowiązkowo powinny być na każdej stronie internetowej, również trzeba mieć:

  • regulamin sklepu (jest sprawdzany przez zewnętrznych operatorów płatności przy weryfikacji),
  • regulamin zwrotów i reklamacji, z formularzem do wypełnienia przy odsyłaniu produktów,
  • regulamin newslettera i okienko akceptacji przy zapisie oraz checkbox ze zgodą na wysyłanie wiadomości marketingowych, widoczny link do anulowania subskrypcji.

Dokumenty te powinny być widoczne dla internautów. Zwykle umieszcza się linki w stopce strony. Przygotowanie dokumentacji warto zlecić prawnikowi, specjalizującemu się w przepisach handlowych e-commerce i RODO. Wielu właścicieli korzysta z generatorów w sieci lub samodzielnie przygotowuje te dokumenty, warto jednak skonsultować je z prawnikiem.

Sklep internetowy może przynieść spore zyski i wiele radości, o ile będziesz miała dobry pomysł, odpowiednie narzędzia i zaplecze do e-commerce. Mam nadzieję, że ten poradnik ułatwi zakładanie i prowadzenie sklepów online.

Zdjęcie: Kampus Production


Budowanie marki osobistej i rozwój małych biznesów w wirtualnym świecie

Budowanie autentycznej marki osobistej