CSR, czyli dlaczego warto łączyć biznes z NGO

Chociaż biznes rzadko łączymy z działaniami organizacji pozarządowych, to coraz częściej te dwie gałęzie łączą swoje siły. Dlaczego, prowadząc biznes, warto korzystać ze wsparcia NGO-sów podczas wdrażnia działań CSR-owych w polityce firmy? Jakie przyniesie to korzyści oraz jakiego rodzaju narzędzia możemy wykorzystać?

CSR (ang. Corporate Social Responsibility) to społeczna odpowiedzialność biznesu, strategia zarządzania, która w swoich działaniach uwzględnia interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Dizałania CSR obejmują przede wszystkim inwestowanie w zasoby ludzkie, ochronę środowiska oraz relacje z otoczeniem firmy. Są to działania dobrowolne, ale warto je zawrzeć w strategii, ponieważ te działania przynoszą wiele korzyści.

W 2010 roku Międzynarodowa Organizacja Standaryzacyjna opublikowała normę ISO 26000, która porządkuje wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to praktyczny przewodnik zawierający wskazówki dla organizacji każdego typu Norma ta wyróżnia następujące obszary CSR:

  • ład organizacyjny,
  • prawa człowieka,
  • stosunki pracy,
  • środowisko,
  • sprawiedliwe praktyki rynkowe,
  • relacje z konsumentami,
  • zaangażowanie społeczne.

Organizacje mają do wykorzystania różnego rodzaju możliwości zastosowania społecznej odpowiedzialności biznesu. Wyróżnić możemy m.in.:

  • działania proekologiczne – czyli działania mające wpływ na ochronę środowiska czy inwestycje, które mają zmniejszać negatywny wpływ na środowisko.
  • działania na rzecz lokalej społeczności – najczęściej jest to wsparcie lokalnych organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.
  • działania na rzecz pracowników – czyli umożliwienie i wsparcie pracowników w doskonaleniu umiejętności, a także np. programy wyrównujące szanse.
  • kampanie społeczne – są to działania wspierające potrzebujących, np. przekazanie części zysków domom dziecka, czy zwiększanie świadomości społeczeństwa na dany temat.

Działania CSR przynoszą wiele korzyści nie tylko biznesom, ale też organizacjom pozarządowym, z którymi dane przedsiębiorstwo nawiąże współpracę. Dla biznesu plusami niewątpliwie są:

  • ograniczenie negatywnego wpływu przedsiębiorstw na środowisko
  • lepsze wykorzystanie kapitału ludzkiego
  • racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi
  • stały rozwój zawodowy pracowników, dzięki dostępności szkoleń
  • wysoka kultura i bezpieczeństwo pracy
  • wzrost pozytywnego odbioru i wizerunku firmy
  • dotarcie do większej liczby potencjalnych konsumentów

Natomiast dla organizacji pozarządowych to możliwość:

  • pozyskania funduszy dla swoich działań na rzecz danej społeczności
  • możliwość pomocy większej liczbie osób
  • wsparcie biznesu w działaniach SCR
  • nawiązanie relacji, które wesprą ich działania i pomogą je udoskonalić

Fundacja Sama Mama ma przyjemność uczestniczyć z kolejnej odsłonie targów, na których biznes spotyka się z organizacjami NGO. Jest to niesamowita okazja do poznania potrzeb obu stron, korzyści jakie niesie ze sobą współpraca, a także możliwość do poszerzenia wiedzy i poznania nowych niesamowitych ludzi. Tego typu targi pozawalają na poszerzenie grupy partnerów, dzięki którym wdrożenie działań CSR stanie się łatwiejsze i przyjemniejsze.

Więcej informacji na: csriesg.pl

Organizator targów i konferencji: Fundacja Pro NGO

Uczestnictwo Fundacji Sama Mama zostało sfinansowane ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO na lata 2018-2030.

Zdjęcie główne: Austin Distel on Unsplash