Content marketing w erze cyfrowej

Prowadząc biznes, trzeba mieć na uwadze dobrze prowadzony i rozwinięty marketing. Dawniej opierał się on głównie na druku ulotek, reklamach w prasie, telewizji czy billboardach, a także rozmowach np. telefonicznych. Obecnie świat cyfrowy daje więcej możliwości, aby potencjalni klienci poznali naszą markę/firmę. Jedną z nich jest content marketing.

Content marketing to nic innego jak strategia marketingowa oparta na tworzeniu wartościowych i interesujących treści, które zaangażują odbiorców. Jego celem jest także pokazanie siebie w Internecie (bo „kogo nie ma w sieci, to nie istnieje”) oraz zbudowanie zaufania, a także przyciągnięcie i utrzymanie potencjalnych klientów. Nie jest to łatwa i szybka strategia marketingowa, ale warto poświęcić czas i energię na zbudowanie dobrego planu, bo to przełoży się na nasze fundusze oraz znajomość i prestiż, jako specjalisty w danej dziedzinie.

Content marketing powszechnie kojarzony jest z wpisami na blogu, postami, artykułami i innymi tego typu treściami pisanymi. Warto mieć na uwadze, że jest to jeden z elementów tej strategii marketingowej. Inne składowe to:

  • Treści video

Większość platform zarówno społecznościowych, jak i tych, na których tworzone są strony www, jest dostosowana do zamieszczania nagrań. YouTube, TikTok to jedne z wielu portali, na których możemy dodawać i udostępniać wartościowe treści. Umożliwiają także prezentację produktów, sposobu ich użycia, a nawet prowadzenie transmisji na żywo. Tego typu content jest nie tylko atrakcyjny, ale również może skutecznie przykuć oko odbiorcy.

  • Treści audio

Podcasty – bo o nich mowa – dają możliwość słuchania informacji zamiast czytania. Cieszą się one popularnością wśród zabieganych osób, które lubią dowiadywać się nowych rzeczy czy uczyć się podczas podróży do pracy, biegania lub wykonywania codziennych prac domowych.

  • Treści tworzone przez odbiorców

Jest to często niedoceniany punkt w content marketingu. A to chociażby opinie użytkowników, komentarze do publikowanych treści pokazują, że jesteśmy marką/firmą godną zaufania i wiarygodną. Ponadto pozwala to na powiększenie grona odbiorców naszych produktów i pojawienia się naszej nazwy np. na różnych grupach czy forach dyskusyjnych.

  • Znikająca treść

Pod tym kryją się posty, teksty, które są dostępne czasowo. Najczęściej jest to forma prezentacji obniżki cen danego produktu lub przedstawienie jego limitowanej wersji, której np. zakup jest możliwy przez krótki czas.

Stworzenie ciekawych treści oraz wdrożenie strategii marketingowej nie przyniesie nam oczekiwanych efektów, jeśli nie weźmiemy pod uwagę kilku istotnych elementów:

  • Spójność

Nawet najbardziej wartościowy content nie przyniesie rezultatu, jeśli treści nie będą ze sobą w jakiś sposób spójne oraz razem nie będą tworzyć całości. Spontaniczne posty czy nagrania, które nie dadzą odbiorcom informacji o głównej, przewodniej idei firmy nie spowodują, że osoby, które trafią na naszą stronę i social media pozostaną z nami na długo.

  • Różnorodność

Należy pamiętać, że każda platforma rządzi się swoimi prawami. O ile wchodząc na blog spodziewamy się dłuższych treści pisanych, to na portalach społecznościowych typu Facebook już niekoniecznie. Tu sprawdzą się innego rodzaju treści jak krótkie rolki, posty ze zdjęciami, ciekawostkami, relacje na żywo.

  • Interakcje

Nie możemy zapominać, że stworzenie intersującego posta nie kończy się na jego publikacji. Jeśli pod nim pojawiają się komentarze, opinie, zapytania, to warto odpowiedzieć autorowi i wejść z nim w interakcje. To sprawi, że odbiorca poczuje się dostrzeżony i chętniej będzie się udzielał czy dzielił treściami przez nas tworzonymi.

  • SEO

SEO to optymalizacja treści pod kątem indeksowania stron przez wyszukiwarki. Dzięki zastosowaniu i wzięciu pod uwagę informacji dotyczących optymalizacji (np. WordPress ma taką wtyczkę), nasze treści będą lepiej widoczne dla innych i trafią do większej liczby odbiorców. Dobre dopasowanie słowa kluczowego czy wplecenie linków zewnętrznych i wewnętrznych na pewno sprawi, że podczas wyszukiwania jest szansa, że nasz artykuł osiągnie wysoką pozycję w wyszukiwarkach.

  • Analiza

Jest to jeden z ważniejszych składowych, o którym powinniśmy pamiętać. Przeglądanie raportów i statystyk pokazuje nam, które elementy się sprawdzają, a które wymagają poprawy. Dzięki temu jesteśmy w stanie ukierunkować nasze działania na tory, które przyniosą nam oczekiwany efekt.

Cyfrowy świat daje nam ogromne mozliwości pokazania siebie i swojej marki. Doskonałym narzędziem jest content marketing. Dobrze opracowana strategia i zastosowanie różnych form prezentacji treści niewątpliwie przełoży się na efekty, które będą dla nas satysfakcjonujące.

Zdjęcie: The Connected Narrative on Unsplash


Marketing i promocja w sieci: skuteczne strategie dla kobiet w biznesie

Copywriting: sztuka pisania i zarabiania


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych
Rozwój sektorów kreatywnych