Budowanie marki osobistej i rozwój małych biznesów w wirtualnym świecie
Nieodłącznym aspektem prowadzenia własnej firmy jest budowanie marki osobistej. W związku z tym, że współczesne realia „wymuszają” na nas obecność w świecie online, warto zadbać o to, by Twoja marka osobista była silna także w wirtualnej przestrzeni. Co zrobić, by wzmacniać swoją pozycję w branży? O tym przeczytasz poniżej.
Świat Internetu stwarza ogromne możliwości. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu na pozycję firmy najlepiej wpływała, poza jakością świadczonych usług, poczta pantoflowa. To za pośrednictwem marketingu szeptanego dowiadywałaś się, która ekipa budowlana jest godna zaufania, w którym warzywniaku mają świeże warzywa czy która fryzjerka jest najlepsza w mieście.
Social media w procesie budowania marki osobistej
Media społecznościowe stanowią fenomenalne narzędzie do rozwijania własnego biznesu, poszukiwania klientów i zwiększania swojej rozpoznawalności. Ważne jednak, by były one właściwie prowadzone. O co należy zadbać, by przyciągały odbiorców i generowały zyski?
Na początek przede wszystkim o wizualną stronę:
- właściwie skonstruowane bio – takie, które już na pierwszy rzut oka da jasną informację, kim jesteś i w czym się specjalizujesz;
- zdjęcie w tle – w odpowiednim rozmiarze, pokazujące, czym się zajmujesz;
- zdjęcie profilowe – najlepiej z wizerunkowej/biznesowej sesji u fotografa.
Jeśli Twój profil prywatny lub firmowy będzie wyglądał profesjonalnie, przejrzyście i przyjaźnie, łatwiej będzie Ci „nakłonić” osobę, która pierwszy raz trafia na Twoje social media do tego, by została na nich na dłużej – zaobserwowała Cię lub wysłała zaproszenie do grona znajomych.
Równie ważne jest to, jak Twoje konto będzie prowadzone. Do zdjęcia w tle i profilowego dodaj opisy (na Facebooku) – aby osoby, które na nie „klikną”, mogły od razu dowiedzieć się, czym się zajmujesz i z jakich usług mogą skorzystać. Przypnij post powitalny, w którym przedstawisz się i w kilku zdaniach opiszesz:
- kim jesteś;
- jakie problemy rozwiązujesz;
- w czym pomagasz;
- jaką masz misję.
Ostatnim zadaniem, nad którym pochylisz się, kiedy poprzednie będą wykonane, jest opracowanie strategii działania i harmonogramu postów oraz przygotowanie contentu. Właściwie prowadzone social media pomogą w zbudowaniu silnej marki osobistej!
Własna strona www a personal branding
Personal branding to świadomy proces budowania własnej marki. Witryna internetowa to Twoja wirtualna wizytówka. Dzięki niej możesz dotrzeć do osób, które nie trafią na Ciebie w bezpośrednim kontakcie. Wystarczy, że ktoś wpisze daną branżę, miasto i… pojawia się link do Twojej strony. Brzmi dobrze, prawda? Dlatego warto zadbać nie tylko o to, by stronę mieć, ale by była ona intuicyjna, atrakcyjna wizualnie i zoptymalizowana pod kątem SEO. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, oddeleguj to zadanie – specjalistom freelancerom lub agencji marketingowej.
Posiadając własną stronę www, poza danymi kontaktowymi i opisem swojej oferty, możesz umieścić na niej również:
- blog,
- rekomendacje klientów,
- sklep,
- portfolio.
W ten sposób osoby, które wejdą na Twoją stronę, przekonają się, że jesteś profesjonalistką, działasz z głową, wiesz, o czym mówisz, a inni polecają Twoje usługi lub produkty. W tym samym miejscu będą mogli także dokonać zakupu. To sprawi, że znacznie ułatwisz im proces rozwiązywania konkretnego problemu, z jakim przyszli właśnie na Twoją stronę www. Korzyść będzie obustronna.
Newsletter – czy jest mi potrzebny?
Zdecydowanie tak! Szczególnie jeśli chcesz dzielić się wartością z innymi i budować relację z odbiorcami. Największą korzyścią z posiadania newslettera jest to, że tworząc własną bazę mailingową (adresy e-mailowe wszystkich, którzy zapisali się do Twojego newslettera), zyskujesz coś, czego nie dadzą Ci social media: bezpośrednie kontakty do swojej społeczności.
Posiadając obserwujących na Facebooku lub Instagramie, możesz do nich napisać prywatną wiadomość – nic nie stoi na przeszkodzie. Jednak w sytuacji, kiedy z różnych powodów stracisz dostęp do swojego konta (ostatnia awaria Meta pokazała dobitnie, że jest to jak najbardziej realne!), stracisz, poza materiałami, które tam gromadziłaś, także możliwość kontaktu.
Każda zapisana osoba to Twój potencjalny klient. Skoro Janek, Kamila, Zosia dołączyli do grona Twoich subskrybentów, prawdopodobnie zainteresowałaś ich swoją ofertą lub tym, jaka jesteś. Newsletter jest więc świetnym kanałem do informowania odbiorców o:
- nowych produktach,
- promocjach,
- bonusach dla wybranych (np. właśnie dla subskrybentów).
Przyznasz, że szkoda byłoby zmarnować szansę na wzrost zysków, jaki może dać newsletter, prawda? Oczywiście unikaj sprzedażowego, nachalnego mailingu – to przyniesie raczej odwrotny skutek.
Świat online stanowi ogromną przestrzeń, w której jest miejsce także na Twój biznes! Jeśli zależy Ci na silnej marce osobistej i rozwoju firmy, zadbaj o to, by działania w wirtualnym świecie prowadzone były z głową i, w razie potrzeby, przy wsparciu odpowiednich osób.
Zdjęcie: Katarzyna Kowaliszyn